بیداری اسلامی و عاشورای حسینی

جاوا وب

این سایت را حمایت می کنم

فروشگاه آنلاین

برنامه نویسی VB

جاوا وب

 
 


راه حسین، کوتاهترین راه رسیدن به بهشت است.

بیداری اسلامی و عاشورای حسینی

 

از پديده هاي نخست ميتوان به جنگهايي اشاره کرد که پادشاهان مختلف در مقطع زماني کوتاه به دست آوردند

اما پديده هاي دسته دوم بسيار پيچيده تر و شگفت انگيز ترند مانند جانفشانيهاي بزرگان که در زمان خودشان عوام مردم توانايي درک آنها را نداشتند.

پديده هايي نيز هستند که هم در زمان خودشان و هم در زمانهاي بعد از طراوت و تازگي برخوردارند و موجب جريانهاي ديگري ميشوند که از آن جمله حادثه دهم محرم سال 61 هجري و شهادت امام حسين عليه السلام است.

عاشورا سال 61 هجري در همان زمان هم توسط مردم درک شد اما از آن به درستي بهره برداري نشد تا به تشکيل حکومت اسلامي بيانجامد تنها از بعد معنوي در تاريخ عامل حرکت و جنبش هاي آزاديخواهي گرديد.

عاشوراييکه نشان ميدهد عده اي قليل در برابر تمام قدرت زمان براي آزادي و عدالت و راه راست ايستاده اند و در جنگي که حتي کمترين امکان پيروزي وجود ندارد وارد ميشوند گويايي اين واقعيت است که گاهي مرگ هم ميتواند موجب پيروزي در زمانهاي آينده را فراهم آورد.

از آن جمله ميتوان به قيام توابين به رهبري سليمان بن صرد خزايي اشاره کرد که بعد از شهادت امام حسين انگشت حسرت بر دهان گرفت و چاره را تنها در کشته شدن ديد.

و يا قيام مختار که در برهه زماني کوتاه موجب تشکيل حکومت شيعي در کوفه و نواحي اطراف آن گرديد.

و جنبش ها و قيامهاي ديگري که در زندگي سياسي مذهب تشيع و حتي تسنن رخداد و مرگ را بهتر از زندگي در زير سايه استبداد ميدانستند.

در ايران نيزکه خاستگاه مذهب تشيع به شمار ميرود در طول تاريخ شاهد اين گونه قيامها بوده ايم من جمله: قيان تنباکو و نيز جنگهاي ايران و روس که در بعضي موارد با فتواي علما براي بيرون راندن نيروي کفر صورت گرفت اما به دليل بيکفايتي زمامداران به سرانجامي نرسيد.

تا اينکه در جريان شکل گيري نهضت با شکوه انقلاب اسلامي ايران که بيشتر جنبه مذهبي داشت الگوي عاشورا به صورت گسترده به کار گرفته شد و يک ايدئولوژي قدرتمند براي مبارزه با حکومت وقت فراهم کرد. به ويژه اينکه در ايام محرم و بالخص دهه اول ماه شاهد اوج گيري اعتراضات به رژيم هستيم.

در واقع انقلاب اسلامي ايران بار ديگر نشان داد که بدون سلاح هم ميتوان بر ارتش تا بن دندان مسلحي که مورد حمايت تمام قدرتهاي زمان است پيروز شد.

 

 

 

در خصوص بيداري اسلامي نيز اين واژه براي نخستين بار توسط سيد جمال الدين اسد آبادي براي اتحاد دنياي اسلام و بازگشت به شکوه گذشته اسلام به کارگيري شد.

بيداري اسلامي در واقع يک جريان بزرگ ناشي از سرخوردگي مسلمانان از ضعف حکومتهاي پيشين و بلاهايي که استعمار بر سر آنان آورده ميباشد.

در برابر ايدئولوژي پوسيده مکاتب سياسي موجود مثل مارکسيسم ليبراليسم و ... مکتب عاشورا همچنان پويا و زنده استو سرچشمه بزرگي براي رودهاي خروشان مردم آزاديخواه به شمار ميرود.

مردم منطقه خاور ميانه پس از گذشت سالها از ديکتاتوري حاکم بر سرنوشتشان و حقارت خويش چاره را در ايدئولوژي عاشورا ديدند که فرياد ميزند مرگ بهتر از زندگي باذلت است.

اينست که مردم تونس ليبي بحرين مصر و ... به رغم سرکوب همچنان بر خواسته هاس خويش پافشاري ميکنند و نتيجه اي جز نابودي ديکتاتوران را نميخواهند.

حتي در آخرين قيام تاريخ که قيام امام مهديست هم ايدئولوژي عاشورا مايه اصلي حرکت ايشانست.


*((لطفا نظر بدهید ممنون))*

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: بیداری اسلامی، ،
:: برچسب‌ها: بیداری اسلامی و عاشورای حسینی, عاشورای حسینی, بیداری اسلامی, اسلام, اسلام بیداری, اسلام بیدار, بیدار, امام هامنه ای, khamenei, سیدعلی خامنه ای, خامنه, مشهد, khamenei, ir, اسلام بیداراست, مرگ بر چشمان حسوداسلامی, ,
نويسنده : محمدرضادلاویز
تاريخ : شنبه 11 آبان 1392